KENTİN RUHUNA DOKUN / BOŞLUKLARIN İNŞASI ''AYŞE HANIMIN MAHALLESİ''


yeni imar planlarına göre mahalle yıkılıp yeniden inşa edilmektedir.Her dönüşüm projesinde olduğu gibi İNŞAAT KARARLARI ''YAPISAL STRÜKTÜR'' üzerinden verilerek mahallenin '' SOSYAL STRÜKTÜRÜ'' göz ardı edilmektedir.

SOKAK MIII? sokak bir buluşma mekanıdır ve o olmadan belirlenmiş yerlerde buluşmak imkansızdır... Spontane bir tiyatro olan sokakta GÖSTERİ VE İZLEYİCİ, BAZENDE AKTÖR OLURUM . İşte burada HAREKET VE KAYNAŞMA ortaya çıkar; bunlar olmaksızın meydana gelebilecek şey kent yaşamı değil ; toplumda bölünme , donuk bir parçalanma ve kopma olacaktır.

GERÇEKTE SOKAK LE CORBUSİER TARAFINDAN GÖRMEZDEN GELİNEN FONKSİYONLARI DA İÇERMEKTEDİR: İLGİLENDİRİCİ FONKSİYON , SEMBOLİK FONKSİYON ,OYUN FONKSİYONU... ORADA OYNAR...ORADA ÖĞRENİRİZ. SOKAK DÜZENSİZLİK DEMEKTİR.


Sokak sakinlerinin sözlü ifadelerine başvurulduğunda ,sokaklarını farklı eylemler için gündelik hayatın ayrılmaz bir mekanı olarak kullandıkları dikkat çekmektedir. Evde yapılan temizlik kapı arkasında bitmez.ÇÜNKÜ SOKAK HERKESİNDİR. Mahalle de dışarısı içerisi gibi bir ayrım yapılmamaktadır. EYLEMLERİN EKLEMLENDİĞİ EŞİKLER, SAÇAKLAR, NİŞLER , KULLANILAN NESNELER SOSYAL STRÜKTÜRÜN YAPI ELEMANLARI GİBİ ÇALIŞMAKTADIR.


'hatırlıyorum da ,çocukken futbol topunu birinci katta ki pencereden dışarı atardık. Asla bir oyun alanına gitmezdik; oyun alanı hemen oracıkta başlardı. OYUN İLHAMLA DOĞARDI , DÜZENLENEMEZDİ...

oyun alanının sınırları içinde kendine özgü ve mutlak bir düzen hüküm sürer... OYUN DÜZEN YARATIR, OYUN DÜZENİN TA KENDİSİDİR.




KİTLE PLANINI OLUŞTURAN ŞEHİRCİ VE ONU ÇİZEN MİMAR, HAREKETSİZ VE YAKIN NESNELERİ TEPEDEN VE UZAKTAN GÖRÜR.

Tasarımcılar ve çizerler , bir kağıt ve yazılar mekanında hareket ederler. GÜNDELİK HAYATIN NEREDEYSE BÜTÜNÜYLE OLDUĞU SÖYLENEBİLECEK ŞEKİLDE BÖYLE İNDİRGENMESİNDEN SONRA '' YAŞANMIŞ '' olanın alanına geri gelirler. Onu yeniden bulacaklarına inanırlarken ,planlarını ve projelerini ikinci derecede bir soyutlama içinde hayata geçirirler. Yaşanmış düzeyinde ki bu soyutlamayı yansıtmak için, yaşanmış olandan soyut olana geçmişlerdir.





Öncelikle Ayşe hanımın evinin mevcut hali fotoğraflanmıştır. Güncel fotoğrafların yanı sıra ev sahiplerinin elindeki eski fotoğraflar da veri olarak kullanılmıştır. Daha sonra evin kullanıcılarından evi ve mahalleyi ANI'larında yer edinmiş haliyle çizmeleri istenmiştir. Farklı yaş gruplarından ve farklı dönemlerde evi deneyimlemiş olan kullanıcıların çizimlerindeki eylemler ,nesneler, ilişkiler, kavramlar bir araya getirilmiştir.



BOŞLUKLARIN İNŞASI

sınırları ve dokunulmazları toplumsal eylemler, eylem boşlukları, nesneler, ağaçlar ,ağaçların yaşanılabilir alanları ,yerel,kültürel,sosyal,doğal değerler belirleyecektir. ''sokaklar'' görünür, görünmez tüm sınırları aşarak eşikleri,saçakları, ışığı, gölgesi, toprağı,ağacı ile kendi geçici-değişken sınırlarını,mekanlarını üretecektir.


KENTİN RUHUNA DOKUNAN KULLANICI ODAKLI TASARIMLAR ÜRETMEK DİLEĞİYLE...

0 görüntüleme

8.652

48.954

10.352

592

Toplam Ziyaret